Hardlopen en afvallen, hoe kan je het het beste combineren?

Afvallen en hardlopen met eiwitdieetHet is logisch dat je door middel van hardlopen meer energie gaat verbranden, als je energie verbrand betekend het dat deze energie niet meer omgezet kan worden in vetten waardoor je gaat afvallen. Daarom gebruiken ook veel mensen deze methode om snel afvallen te stimuleren.  Door middel van hardlopen en afvallen kan je ook een gezondere levenswijze aannemen. 54% van de mensen die hardloopt doet het om af te vallen. Hardlopen en afvallen, een goede combinatie dus. Maar hoe kan je het het beste combineren? Deze informatie geld ook voor afvallen met fitness

Dat gaan we je uitleggen

Je hebt er wellicht wel eens van gehoord, het jojo effect, als je weinig gaat eten zal je weinig energie hebben om te gaan hardlopen. Je energie haal je uit diverse vetten, je lichaam gaat bijvoorbeeld overtollig buikvet verbranden. Of je gaat afvallen door het verbranden van vet aan andere lichaamsdelen. Mooi, je verliest dus buikvet of andere vetten, maar dat is niet zo mooi als het lijkt. Doordat je lichaam te weinig voedingsstoffen krijgt zal je lichaam alle voeding gebruiken uit je vetreserves, je ‘honger’ modes worden ingeschakeld. Je zult zien dat als je weer begint met eten dat je kilo’s er dan weer snel aan komen. Zorg daarom dat je afvallen combineert met het eten van goede voeding, bij voorkeur eiwitrijk voedsel. Als je snel wilt afvallen kan je hardlopen en afvallen combineren met een eiwitrijk dieet. Zorg wel dat je een eiwitdieet kiest waarbij je wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, door het hardlopen zal je veel voedingsstoffen nodig hebben, gun je lichaam deze stoffen ook.

Snel hardlopen, daarvan ga je minder snel afvallen

Stel dat je wilt gaan hardlopen en afvallen is het aan te raden niet in een hoog tempo te gaan hardlopen. Niet dat het slecht is voor je maar hiermee stimuleer je niet de vetverbranding maar train je vooral je conditie. Ook iets waar je natuurlijk aan moet werken maar als dit niet je uiteindelijke doel is kan je hardlopen beter op een andere manier toepassen. Als je op een hoog tempo gaat afvallen verbrand je voornamelijk suikers en koolhydraten, hierdoor ben je snel uitgeput en zal je minder snel afvallen.

Maar hoe moet ik dan hardlopen?

Je kan best eens in de zoveel tijd even sprinten, dit om je conditie te trainen zodat je op lange termijn ook wat langere afstanden kunt gaan hardlopen. Je kunt bijvoorbeeld ook elke hardloopsessie afronden met een korte sprint van zo’n vijf minuutjes. Doordat je eerst een tijdje op een rustig tempo hardloopt hou je energie over voor de laatste sprint, zo stimuleer je het afvallen maar zal je ook je conditie trainen. Een mooie combinatie dus.

Neem je rust af en toe

Je kan je lichaam natuurlijk helemaal uitputten zoals top sporters dat doen, maar er is altijd een moment dat je tevreden moet zijn. Je lichaam heeft ook hersteldagen nodig om bij te komen van een intensieve hardloopsessie bijvoorbeeld. Neem een regelmatig patroon aan om zo je lichaam te laten wennen aan bepaalde hardloop dagen maar geef je lichaam ook eens tijd om te herstellen. Wil je starten met hardlopen? Dan is het verstandig eerst langzaam op te bouwen, anders zul je zien dat je het lastig vol weet te houden.

Eiwitrijk voedsel en het eiwitdieet

De energie kan je lichaam halen uit eiwitten, een eiwitdieet volgen als je ook regelmatig aan het hardlopen bent kan zorgen voor snellere resultaten. Toch is het vaak niet nodig tijdens een eiwitrijk dieet ook nog te gaan hardlopen. Eiwitten dienen ook voornamelijk als bouwstof in je lichaam, het herstelt je spieren, organen, je zenuwstelsel en je bloed. Je zou er voor kunnen kiezen een eiwitrijke shake te nemen na dat je een intensieve oefening hebt gedaan, zo zorg je er voor dat je lichaam snel hersteld. Wel heb je bij een eiwitdieet vrij weinig koolhydraten, een voedingsstof wat je wel nodig hebt om je lichaam te voeden en om energie te krijgen. Zorg daarom dat je je goed laat informeren door een kenner op dit vlak.

Bron van informatie: http://www.afvallenexperts.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>